sabato 20 novembre 2010

Ispirazions: la gnot de vilie dai Sants

[...]
O stin cjacarant de gnot de vilie dal dì dai Sants, chê che il mont plui merecanizât e consumistic al clame, cun buine pâs storiche e de tradizion, la gnot di Halloween.
Nô di Contecurte, tal dâus chest teme, i tignìn a marcâ che jenfri chei popui che a àn il dirit di celebrâ cheste ricorence al è cence dubi chel dai Furlans.
Se o nin a viodi ce che al è daûr de festivitât cristiane che e cjape dentri ducj i Sants, o scuvierzìn che cheste date e je stade sielte par platâ une ricorence dai popui di riunde celtiche, che a vignivin ben prime dai romans e che a viodevin intal prin di Novembar l'inizi dal an.
Il 31 di Otubar, par chescj nestris antighissims vons, al rapresentave la vignude dal Princip dal scûr "Samhain", ven a stâi la fin de stagjon cjalde e il començâ di chê frede. Chest il motîf par che si diseve gracie, in chê gnot, a ce che si veve vût dilunc il an.
In bande di chest al jere però ancje il cult dai muarts. I Celts, di fat, a pensavin che in cheste gnot i spirts dai muarts a cirissin di tornâ indaûr a cjolisi une gnove anime, e par fâiu scjampâ a dopravin i stravistiments plui orents e a rindevin lis lôr cjasis fredis e inospitâls. 
Ca di no, invezit, 'nd è une vore di altris usancis, di spes ladis pierdudis, che a ricuardin la gnot di Ognissants. La plui cognossude e je di sigûr che de coce di svuedâ e taiâ par fâi la musate, come chê inte imagjine che o vin metude, e che dopo e vignive lassade sul barcon, cun dentri une cjandele impiade. Ma no si puès dismenteâsi, simpri in teme di muarts che a tornin, la lûs di lassâ impiade fûr di cjase, par che i parincj a cjatin subite la strade, o il puest in taule parecjât, magari cu lis cjastinis, par cui che al torne a cjatânus in cheste gnot,  in procession, par che al cjati il bon acet (visantsi, stêt atents, di lassâ un seglot di aghe, che i muarts a àn simpri une vore di sêt).
A dimostrazion di dut ce che us vin pene dit, us visìn ancje di dutis lis sagris e lis fiestis che a vegnin immaneadis in chescj dîs, ator pe nestre regjon.
Insome, nus pâr che lis ispirazions par scrivi cualchi buine conte di ande gotiche o tenebrose a no si sedin esauridis cun chês scrivudis l'an passât [su Contecurte]. Par chei che no jerin o che a àn voie di tornâ a leilis us ricuardin che a jerin: Sium de vilie dai Sants, Il Pipinot, La procession e Picjâts.
Se us è restade ancjemò cualchi idee...

Nessun commento:

Posta un commento