sabato 3 maggio 2008

Stravistiment


– Là! Là! – al veve sintût businâ di lontan chei doi zovenots, plens di rincjins e svastichis.
I vevin corût daûr cence stufâsi, dopo velu fat jevâ di par tiere e çuetâ par mieç Triest. A i sameavin doi gjats ch’a zuin cun t’un surisin, cence premure di copâlu.
Par un moment al veve pensât di veju pierdûts, ma pene ch’al veve voltât par vie Valmaure ju veve sintûts subit tornâ a coriji daûr, vosant di dai pachis e netâ il mont di chei sporcacjons come lui, ch’a no jerin altri che pulçs di scliçâ.
Nol veve capît tant ben ce zîr ch’al veve fat par rivâ fin li, parcè che nol veve ancjemò masse pratiche di chês stradis. Pôc mâl, al veve pensât, nol gambie masse di ce bande ch’a tu vâs, cuant che tu scjampis.
Cussì a si jere cjatât de bandis de Risiere e, tirant flât a grops, a si jere ficjât in ta che androne di ciment, cun chei mûrs altissims ch’a lavin a finîle in t’un puarton sierât. Normâl, a cheste ore di gnot, al veve resonât.
Si ere cogolât viers le çampe, là che il mûr al lassave il puest a l’ingrès dai servizis, ancje chei cu le puarte sierade. A le fin la mierde a finis simpri in t’un gabinet, al veve pensât cun ironie, sintint il centenâ dai anfibios di chei doi delincuents fâsi simpri plui fuart.
Lu vevin cjatât cuasi subite, ancje tal scûr: Fonso no l’ere sigûr dificil di viodi, cul so metro e novante vistût di straçs e pedoi.
I doi a cjacaravin jenfri lôr in t’un lengaç che lui nol capive, ma il cjâf coçonât e i rips ch’a vevin començât a molai ta lis cuestis, ridint e spudantji intor, a cjacaravin miôr da lis peraulis. A un ciert pont, cuant che un dai doi, il plui grues, al veve cjapât le rincorse par dai un pidade in plene muse, Fonso al veve capît vonde di ce ch’a i coventave capî.
– E cussì – i veve dite jevant in pis e grampant la gjambe cun t’une man – vualtris a le vês su cuintri i puarets come me?
Il zovin al jere restât cu le gjambe par aiar, tacant a saltâ sul pît ch’al poiave par tiere, par no pierdi l’ecuilibri. Il so amì intant al rideve e sbeleave, maraveât da la reazion di chel vecjo peteon e di sigûr pensant a tropis pachis ch’a i varessin dât, di lì a pôc.
Ma chel, mostrant un snait fûr da l’ordenari, cun t’une comedonade secje sul zenoli, a i a l’â fat voltâ cuintri nature, come s’al ves pleât masse un compàs, fin a rompilu.
Il zovenot nol veve rivât adore a rindisi cont di ce ch’al sucedeve ch’al veve za començât a vuicâ, sintint la so articolazion sdrumade in che maniere. Dome in chel moment chel altri al veve alçât une man, come par fermâ ce ch’al stave sucedint, ma Fonso al veve za tirât fûr da la so lungje barbe, grise e cragnose, une sorte di piçul curtis, fin e lusint come une stiele d’arint, e cun chel al veve menât un colp fuartissim, cjapant in plen la bocje spalancade dal naziskin.
Il cuarp al jere colât par tiere, tant che une canevace bagnade, intant che chel altri i si butave intor, tirant fûr ancje lui un curtis a scroc e smicjant al cuel di chel vecjut cussì sburît.
Nuie di fâ. Fonso si ere gjavât dal colp cun t’un salt e cence dai il timp di movisi ai veve plantât il curtis tal timpli, fasintji saltâ fûr il voli.
Dome ta chel moment, intant che chel voli al pindulave fûr dal so bûs, come un oribil batecul, il nazi al veve capît cui ch’al jere chel peteon, ch’a ju veve pene copâts.
Dopo vê sdrumât ancje il secont nemì, Fonso, mieç platât tal scûr, si ere cjalât ator e al veve tirât flât. Cence pierdi timp al veve tirât fûr di une sachete un sacut plen di un polvarin ch’al veve l’odôr di jerbe pene taiade, lu veve butât sui doi cadavars, e al veve trabascjât da lis peraulis che aromai a jerin in pôcs a cognossi.
Nancje finît di recitâ che sorte di naine i doi cadavars a vevin tacât a ardi di un fûc vert e viole e in mancul di un minût al puest dai doi naziskin, vistûts di piel e fier, a jerin i cuarps piçui e ingrucjîs di dôs vecjutis. Lis striis dal est a brusavin cussì, a frêt e cence fum, come la tristerie ch’a usavin a partâ ator. Cun chês dôs a li a jerin za cinc, in pôcs mês, ch’al veve fatis fûr.
Al jere restât a cjalâlis ancjemò un moment, pûr savint che jenfri pôcs seconts nol sarès restât che un grumut di cinise.Dopo ve metût a puest il sacut cul polvar di civole si ere inviât lontan di che androne, tornant a çuetâ e a platâ il piçul curtis jenfri la so lungje barbe grispe, stant atent a no scliçâ i pedoi.
Par Fonso, un dai ultins benandants, un stravestimint perfet al jere une vore impuartant.


Version par talian

3 commenti:

  1. Ben tirât e let dut tun flât. Jo ch'o mi speli le côce da plui di vincj agns o sarès plui Fonso che Nazi ancje so lu fâs par un'âltri motîf: Estetic.

    RispondiElimina
  2. Ben po, o viot che i fan an preseat :D

    RispondiElimina